معرفتشناسی زبانی درونماندگار نزد سوسور و یلمزلف: یک بررسی تطبیقی
نویسندگان
چکیده مقاله:
ایدهپردازیهای اساساً بدیع سوسور در باب زبان و مسئلة نشانه که با انتشار کتاب گردآوریشدة دورة زبانشناسی عمومی به ساحت علوم انسانی معرفی شد، نوید چرخشی پایهای در معرفتشناسی و ایجاد یک علم عمومی نوین جبرگون و رابطهبنیاد را میداد. این ایدهها را خیل عظیمی از زبانشناسان و دیگر دانشمندان علوم انسانی پی گرفتند که به طور کلی از ایشان با عنوان «ساختارگرا» (و بعضاً «پساساختارگرا») یاد میشود. در این میان، لویی یلمزلف از جایگاه بسیار ویژهای برخوردار است. برخی اندیشمندان وی را خلف راستین سوسور میدانند. پیوندگاه راستین نظرگاه سوسور و یلمزلف پیرامون معرفتشناسی علم زبان (و متعاقباً معرفتشناسی عمومی) حول مفهوم «درونماندگاری» قابل بازیابی است. در پژوهش حاضر، ما ابتدا مؤلفههای بنیادی معرفتشناسی زبانی سوسور را با تمرکز ویژه بر دستنوشتهها و دورههای درسی ارائهشدة وی ـ و با توجه به پژوهشهای جدید سوسورشناختی ـ استخراج کردهایم و آنگاه جرح و تعدیلهای اساسی مربوط به هر یک را در نظرگاه گلوسمشناسی یلمزلف ردیابی نمودهایم. سپس اهمیت تغییرات معرفتشناختی اعمالشده از سوی یلمزلف را بررسی کردهایم. در پایان، بر پیامدهای مثبت نظرگاه معرفتشناختی گلوسمشناسی برای نیل به «علم جبر زبانی درونماندگار» صحه گذاشتیم و توجه دوباره به اندیشههای یلمزلف ـ این مهرة کلیدی و مغفولماندة نظریهپردازی زبان ـ را پیشنهاد دادهایم.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی تعبیرپذیری احد نزد افلوطین و مقام ذات نزد ابن عربی
تأکید بر تعالی و تنزیه خدا و محدودیتهای معرفتی و زبانی نوع خاصی از الهیات به نام الهیات سلبی را شکل داده است؛ الهیاتی که در آن حدود و اوصاف امکانی از خدا سلب گشته و زبان سلب، تنها زبانِ درخور ساحت ربوبی است. برخی صاحبنظران، افلوطین، ابن میمون، قاضی سعید قمی، ملارجب علی تبریزی و ابن عربی را از طرفداران الهیات سلبی معرفی کردهاند. در این جستار به آرای دو متفکر، یعنی افلوطین و ابن عربی در باب احد...
متن کاملبررسی تطبیقی مفهوم مکان نزد ارسطو، دکارت و هیدگر
مفهومی که امروزه از مکان شیوع عام دارد بر اساس تلّقی متعارف از وجود حاصل شده است. امروزه ما مکان را فضایی صرفاً ریاضی و قابل اندازهگیری که حاوی اشیاء است میدانیم و این معنا را مسلّم و بدیهی میانگاریم. در حالی که اگر نیک بنگریم چنین مفهومی از مکان، محصول تلقی دوره جدید از هستی است. از آنجا که در دوره جدید، وجود امر عینی (ابژکتیو) تلقی میگردد مکان چیزی جز فضای ممتد قابل اندازهگیری نیست که در تح...
متن کاملبررسی تطبیقی چیستی جسم رستاخیز نزد ابنسینا، سهروردی و ملاصدرا
عموم متکلمان و بسیاری از فیلسوفان مسلمان، اعتقاد به معاد جسمانی را دستکم بر اساس گفته و خبر گوینده صادق ضروری میدانند اما جسم رستاخیز نزد آنان، مفهومسازیهای متفاوتی همچون جسم عنصری، جسم فلکی، جسم مثالی و جسم خیالی را در بر میگیرد. تدوین این مفهومسازیها، رهگشای ارزیابی دقیقتر دیدگاههای مربوط به معاد جسمانی، به ویژه نسبت انکار عقلی معاد جسمانی به ابنسینا و همچنین دیدگاه متکلمان در زمینه...
متن کاملفردینان دو سوسور
مقاله ی حاضر تلاشی است برای معرفی پدر زبان شناسی نوین و بازبینی آرای ژی . برای دستیابی به این هدف، پس از شرح مختصری از زندگی این نابغه ی زبان شناسی، به مهمترین نکاتی اشاره خواهد شد که از سوی وی به شکلی منسجم عنوان شده و پایه های اولیه ی دانش زبان شناسی را تشکیل داده اند.
متن کاملبررسی تطبیقی شأن نزول آیه انفاق (بقره، 274) نزد فریقین
آیات بسیاری درقرآن وجود دارند که شأن نزول آنها در تفاسیر روائی شیعه، اهل بیت(ع) یا امام علی(ع) دانسته شدهاست؛ اما در تفاسیر اهل سنت بر افراد دیگری از جمله خلفای راشدین انطباق داده شده است. آیۀ 274 بقره یکی از این آیات است. آیۀ مذکور در تفاسیر اهل سنت، بر اصحاب خیل، عثمان بن عفان، عبدالرحمن بن عوف و ابوبکر مصادیق انفاق کنندگان منطبق شده است. بررسیها در این مقاله نشان میدهد، روایات مورد استناد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 5
صفحات 140- 117
تاریخ انتشار 2016-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023